perjantai 4. maaliskuuta 2016

Kuvia Thaimaasta 2016

Kuljimme taksilla lähes jokaisen matkan

Lentokentältä kotiin matkalla oli iso norsu patsas

Iltatorilla on paljon erilaisia kojuja

Jokainen myi tiettyä tuotetta kuten kuvasta näkee

Rannasta yleiskuvaa

Rannalla oli paljon liitovarjolla surffaajia

Eräs ilta olime keilaamassa. Waltteri juuri heittämässä.

Thaiboxing. Hyvät paikat sekä mielenkiintoista seurattavaa

Tontiltamme kuvaa. Mukavasti piristi työpäivän jälkeen.

Tyypillinen thaimaalainen ravintola ateria.

Työpäivä

Hei!

Kerron tässä teille millainen oli meidän tavanomainen työpäivä.

Työaikamme vaihteli työn määrästä riippuen. Aloitusaika oli suurimmaksi osaksi klo 10.00 mutta oli myös 8.15 tai 9.00 alkavia työpäiviä.

Meille opastettiin heti alusta asti, että ekana tulisi tarkistaa yrityksen avoin sähköposti ja ohjata työntekijöille kuuluvat viestit. Lisäksi jos sähköpostissa oli tiedostoja liitettynä, katsoimme mitä niissä on ja täydensimme niistä tiedot yrityksen sisäiseen järjestelmään.

Sähköpostin tarkistamisen jälkeen saimme työnantajaltamme eli Annilta lisä töitä joihin kuului: työpaikkojen lisääminen nettiin, yhdistää tiedostoja yhteen ja lisätä ne sitten valmiina tietokantaan sekä tehdä haastattelu arkkeja kandidaateista.

Ruokatauon pidimme klo 12-13 välillä.

Työpäivä loppui aina sitten kun olimme saaneet valmiiksi annetut tehtävät. Yrityksellä on nyt kiireisintä aikaa ikinä historiansa aikana, joten deadlineja oli pakko noudattaa. Lisäksi aikaerot eri maiden väleillä aiheuttivat välillä meille pitkiäkin päiviä.

Pääsimme lähtemään töistä yleensä 5-6 aikaan. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Saimme pitää muutaman etäpäivän koska työnantaja katsoi, että osaamme tehdä kotipaikastamme käsin työt, jotka piti saada tehdyksi.

Vapaa-aika

Hei !

Aika kuluu täällä todella nopeasti ja edessä on jo viimeiset päivät. Kerron mitä kaikea olemme ehtineet kokea täällä ollessamme.

Työaikamme ollessa klo 10.00- 17.00 iltaisin on ollut aina niukasti aikaa käytettävissä. Olemme käyneet paljon Hua Hinin keskustassa syömässä sekä iltatoreilla tutustumassa tuotteisiin. Kotiin palattuamme olemme viihtyneet terassilla pelaamassa korttia.

Viikonloppuina olemme ottaneet aurinko sekä uitu tontilla olevassa uima-altaassa. Olemme käyneet myös turisti kohteissa.

Ehdoton suosikkini oli lähistöllämme oleva vesipuisto, Vananava. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta kokopäivän ja suurin ero suomen vesipuistoihin oli se, että vesi oli lämmintä. Kävimme lähes kaikki laitteet läpi.

Olemme käyneet myös Hua Hinin rannalla. Kävelimme todella pitkän matkan rannalla saadaksemme käsityksen puhtaudesta sekä erilaisista palveluista, joita sielä oli. Rannalla myytiin tuoreita maissia, banaaneja sekä muita hedelmiä. Emme uskaltaneet kokeilla liitovarjoa, joka näytti haastavalta.

Olemme viihtyneet myös ostoskeskuksessa. Kävimme yksi ilta keilaamassa. Olihan sekin erilaista kuin Suomessa. Keilaamisen lisäksi olemme tutustuneet paikallisiin tapahtumiin. Niihin kuuluu ehdottomasti thaiboxing. Thaiboxingia oli mielenkiintoista seurata. Oli kaiken ikäisiä vastakkain sekä myös tytöilläkin oli ottelu. Tunnelmaa riitti, kiitos paikallisen selostajan.

Kulttuuri

Hei taas !

Täällä ollessani olen hämmästynyt kuinka erilaista täällä on jos vertaa kotimaahani. Täällä suurimpia kulttuuri eroja ovat selkeästi: liikenne-, asumis-, ruoka- sekä elämäntapakulttuuri.

Liikennekulttuuri

Lentokentältä taksi matka kotiin oli todella jännittävä juuri tämän takia. Täällä moottoritiellä on 4 kaistaa niin täällä niillä kaistoilla ei ole läheskään niin suurta merkitystä kuin suomessa. Parhaimillaan niin leveällä tiellä oli 6 ajoneuvoa rinnakkain. Liikenne valoissa skootterit ohittelevat autot puikehtimalla autojen väliin. Nopeusrajoitukset määräytyvät liikenteen mukaan eli hiljaisilla teillä ajetaan kovaa.

Asumiskulttuuri

Thaimaassa on todella paljon köyhiä. He asuvat todella vaatimattomissa "kodeissa". Tyypillinen koti on muutama keppi pystyssä ja joku pelti katto siinä päällä. Täällä ei myöskään ole läheskään yhtä hyvät eristykset taloissa kuin on suomessa. Linnun äänet kuuluvat sisälle yhtä kovaa kuin olisit ulkona.

Ruokakulttuuri

Thaimaassa syödään riisiä vähintään yhtä paljon kuin suomessa perunaa. Riisiä viljellään Thaimaassa todella paljon, jonka vuoksi se on todella halpaa. Tyypillinen thaimaalainen ruoka-annos on: riisiä, kanaa sekä tulista kastiketta. Lähes kaikki thaimaalainen ruoka on tulista. Ravintolassa kun tilaa thaimaalaista ruokaa sekä vettä tai kokista niin hinta on euroissa noin 3-4e.

Elämäntapakulttuuri

Thaimaalaisten periaate on sellainen, että varallisuudesta riippumatta seuraavista asioista ei tingitä. Ne ovat televiso, älypuhelin sekä auto tai skootteri. Ne ovat tärkeämmät kuin vaatteet, talo tai hyvinvoinnin ylläpitäminen.

Kaikki thaimaalaiset ovat olleet todella ystävällisiä sekä kohteliaita. He tekevät töitä jatkuvasti eikä heillä ole vapaapäiviä. Pikkulapset ovat myymässä myös irtotavaraa iltamarkkinoilla.

torstai 3. maaliskuuta 2016

Asuinpaikkamme

Meidän kotimme sijaitsee Hua Hinissa. Keskustaan matkaa on 14 kilometriä. Yhdellä tontilla on neljä taloa, jotka kaikki ovat vuokrattavissa.

Hua Hin sijaitsee etelässä 200km päässä pääkaupungista Bangkokista. Kaupungissa asuu arviolta    45 000 ihmistä.

Hua Hin on tunnettu lomakohde turisteille. Täällä on suuri ranta, paljon hotelleja, hyvät golf radat sekä monipuolisesti kauppoja.

Tässä muutamia kuvia talostamme.
Piha

Keittiö

Olohuone

Terassi

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Työpaikka

Työskentelemme yrityksessä nimeltä Professional Connections. Professional Connections ”Profco” on kansainvälinen terveydenhuollon työntekijöiden rekrytointitoimisto. Profco on perustettu vuonna 1995 ja sillä on toimipisteitä ympäri maailmaa ( Helsinki, Dublin, Lontoo, Hua hin). Yritys pääasiassa rekrytöi Lähi-itään (Saudi-arabia ja Qatar) ja Iso-Britanniaan. Työssäoppimisjakson aikana keskityimme pääasiassa sairaanhoitajien rekrytointiin Saudi-Arabiaan avattavaan uuteen maan suurimpaan sairaalaan. Työnkuvamme oli laaja. Pääsimme harjoittelemaan koko rekrytointiprosessin kulkua alusta loppuun (täydensimme hakijoiden tiedot useaan eripaikkaan). Lisäksi lisäsimme uusia työpaikkoja yrityksemme kotisivuille ja tarkistimme sähköpostiviestit, joita ohjasimme niitä oikealle henkilölle.
Työpisteeni Hua Hinin toimistolla

maanantai 15. helmikuuta 2016

Ekat fiilikset

Hei vaan kaikki lukijat !

Lähdin yhdessä Waltterin kanssa 8.2. kohti Thaimaata. Suoralento lähti Helsinki-Vantaa lentokentältä iltapäivällä, joka kesti 10 tuntia. Matka sujui rattoisasti katsellen elokuvia sekä nautiskellen lentokoneesta saatavia aterioita.

Ensimmäinen ongelma muodostui jo lentokoneesta poistuessamme kun huomasimme, että meille ei jaettu maihintulokaavakkeita. Lentokentältä löysimme onneksi maihintulokaavakkeita, joita jaettiin ennen passintarkastuksia. Löysimme heti laukkumme ja olimme valmiita etsimään taksia, joka kuljettaisi meidät Hua Hiniin, jossa sijaitsee asuinpaikka sekä työpaikkamme.

Talollemme päästyä meitä odottikin pihalla jo työnantajamme. Hänen kanssaan lähdimme meidän työpaikallemme käymään, jonka jälkeen pääsimme takaisin talollemme asettautumaan.